Σήμερα, έλαβα ένα e-mail , από την Ιερά Μητρόπολη Ελευθερουπόλεως, στην οποίαν έχω την τιμή να διακονώ από δεκαπενταετίας, το οποίον ουσιαστικά προωθήθηκε σε εμένα, μιας και ο-η αποστολέας του, θέλησε να μου το στείλει μέσα από την Μητρόπολη Ελευθερουπόλεως. Επειδή, δεν έχω μάθει να αφήνω αναπάντητα ερωτηματικά, αλλά και ακολουθώντας την προτροπή του Αποστόλου Παύλου '' ειπέ τη Εκκλησία'' (Μτθ.18-17), απεφάσισα αφενός μεν να το δημοσιοποιήσω στους Ιερατικούς στοχασμούς και αφ' ετέρου να απαντήσω μέσα από αυτούς ώστε και την πρέπουσα απάντηση να πάρει ο ανώνυμος αποστολέας αλλά και οι φίλοι που παρακολουθούν τους Ιερατικούς στοχασμούς να καταστούν φιλότιμοι μάρτυρες μιας πολιτισμένης αντιπαράθεσης!
Για τους λόγους αυτούς, δημοσιοποιώ πρώτα το κείμενο του e-mail και στην συνέχεια την δημόσια απάντηση μου. Διευκρινίζω ότι, όπως θα αντιληφθεί και ο αναγνώστης, το ηλεκτρονικό αυτό μήνυμα, στάλθηκε από διεύθυνση με γυναικείο όνομα, αλλά ο τρόπος γραφής, δείχνει πως το έγραψε άνδρας... Επειδή όμως, δεν έχει κάποιο όνομα που να υπογράφει αυτό το μήνυμα, η απάντηση μου θα απευθύνεται στην Κυρία στην οποία ανήκει η ηλεκτρονική διεύθυνση για τυπικούς λόγους κυρίως μιας και όπως έγραψα ήδη, δεν ξέρω αν το μήνυμα μου το έστειλε κύριος ή... κυρία... Απολαύστε το λοιπόν αυτούσιο!
From: DHMARELH ZOH [mailto:zdhm69@otenet.gr]
Sent: Monday, October 19, 2015 10:17 PM
To: imelef@otenet.gr
Subject: Οι Έλληνες Ορθόδοξοι Κληρικοί και οι Έλληνες Πολιτικοί
Προς
τον Πανοσιολογιότατο Αρχιμανδρίτη
Κύριο Θωμά Ανδρέου
Ιερά Μητρόπολη Ελευθερουπόλεως
Ελευθερούπολη Ν. Καβάλας 641 00
Πάτερ Θωμά,
Το συνημμένο κείμενο αποτελεί απάντηση σε αναρτημένο στο Διαδίκτυο άρθρο σας σχετικό με το παραπάνω θέμα.
Ένας αναγνώστης
Sent: Monday, October 19, 2015 10:17 PM
To: imelef@otenet.gr
Subject: Οι Έλληνες Ορθόδοξοι Κληρικοί και οι Έλληνες Πολιτικοί
Προς
τον Πανοσιολογιότατο Αρχιμανδρίτη
Κύριο Θωμά Ανδρέου
Ιερά Μητρόπολη Ελευθερουπόλεως
Ελευθερούπολη Ν. Καβάλας 641 00
Πάτερ Θωμά,
Το συνημμένο κείμενο αποτελεί απάντηση σε αναρτημένο στο Διαδίκτυο άρθρο σας σχετικό με το παραπάνω θέμα.
Ένας αναγνώστης
Προς
τον Πανοσιολογιότατο Αρχιμανδρίτη
Κύριο Θωμά Ανδρέου
Ιερά Μητρόπολη Ελευθερουπόλεως
Ελευθερούπολη Ν. Καβάλας 641 00
ΘΕΜΑ: «Οι Ορθόδοξοι Κληρικοί και οι Πολιτικοί»
Πανοσιολογιότατε,
Εντελώς τυχαία,
ανέγνωσα στο διαδίκτυο ένα επαινετικό μεν για τον Κλήρο, απαξιωτικό δε για τους πολιτικούς άρθρο σας. Οι
εντυπώσεις που σχημάτισα θα μπορούσα να τις εκλάβω θετικές για σας, επειδή
«επισκοπής ορέγεσθε» και πρέπει να περάσετε το τεστ των Επισκόπων. Έχετε, όμως,
μπερδέψει τον Άμβωνα με το Διαδίκτυο.
Από τον Άμβωνα έχουν ακουστεί – χωρίς να υπάρχει αντίλογος – τα πιο
τρελά πράγματα, πολλά «μαργαριτάρια».
Το άρθρο σας, Πανοσιολογιότατε,
είναι ένα τέτοιο «μαργαριτάρι». Προσπαθήσατε να ωραιοποιήσετε τον σημερινό
Κλήρο αντιπαραβάλλοντάς τον με τους πολιτικούς τους οποίους διαρρήδην
καταδικάζετε ως φαύλους και προδότες του Έθνους. Δεν είστε πολύ μικρός στην
ηλικία ούτε υστερείτε σε γνώσεις. Διαπίστωσα ότι έχετε ένα πλούσιο βιογραφικό.
Γράφετε, όμως, ωσάν να ήλθατε από τον Άρη ή από τη Ζούγκλα του Αμαζόνιου. Η
επιχειρηματολογία σας βρίθει ατοπημάτων
και υπερβολών.
Ο πρώτος που δεν θα
ήθελα να χαρακτηριστώ ιεροκατήγορος είμαι εγώ. Δεν μπορώ, όμως, να σιωπήσω
διαβάζοντας άρθρα σαν το δικό σας. Θα σας παραθέσω τη δική μου
επιχειρηματολογία και θα αναμένω την γραπτή απάντησή σας.
Έχω διαβάσει ότι η
Εκκλησία, κατά την εποχή του Βυζαντίου, τότε που οι σχέσεις Πολιτείας και
Εκκλησίας πορεύονταν κατά το «σύστημα της συναλληλίας», είχε εξασφαλίσει
τεράστια ακίνητη αγροτική περιουσία. Το ίδιο είχε συμβεί και με τα Μοναστήρια,
πολλά από τα οποία είχαν χρηματοδοτήσει οι ίδιοι οι Αυτοκράτορες και τα είχαν
προικοδοτήσει με τεράστιες αγροτικές
εκτάσεις. Επί Τουρκοκρατίας, αμέτρητοι Έλληνες, για να μην πληρώνουν φόρους
στους Τούρκους και/ή επειδή ήλπιζαν στη γρήγορη ανεξαρτησία της πατρίδας μας,
προσέφεραν τους τίτλους κυριότητας των αγροτεμαχίων τους στις Εκκλησίες και στα
Μοναστήρια, διατηρώντας το δικαίωμα της χρήσης και επικαρπίας τους. Με την
πάροδο των 400 χρόνων σκλαβιάς, χιλιάδες αγροτικές περιουσίες πέρασαν στις Εκκλησίες
και στα Μοναστήρια, χωρίς ποτέ κανένας «παπάς» ή «Δεσπότης» να προσφέρει
ο,τιδήποτε σε Εκκλησία και/ή Μοναστήρι. Οι πιθανές εξαιρέσεις δεν καταργούν τον
κανόνα. Τα χρόνια πέρασαν, η Ελλάδα απελευθερώθηκε, οι θεσμοί επαναλειτούργησαν
στο Νέο Κράτος, η Πολιτεία και η Εκκλησία επικαιροποίησαν με τα διαδοχικά
Συντάγματα και τους αλλεπάλληλους Νόμους το «σύστημα της συναλληλίας». Η νέα
κατάσταση βρήκε το Δημόσιο και την Εκκλησία να είναι ιδιοκτήτες τεράστιας
αγροτικής περιουσίας. Οι ανάγκες των πολιτών υποχρέωσαν αμφότερες τις Εξουσίες
να παραχωρήσουν τμήμα των αγροτικών τους
περιουσιών σε ακτήμονες συνανθρώπους μας, ιδιαίτερα στους πρόσφυγες από την
Μικρά Ασία και την Κωνσταντινούπολη.
Μετά τη σύντομη αυτή
αναδρομή, μου λέτε, σας παρακαλώ, για ποια εκκλησιαστική περιουσία μιλάτε;
Μιλάτε για την περιουσία του λαού, που, κάτω από ειδικές συνθήκες, βρέθηκαν στη
διαχείριση της Εκκλησίας; Κατά τη γνώμη μου, θα έπρεπε η Εκκλησία της Ελλάδος
να προσφέρει ολόκληρη την ακίνητη αγροτική – υπάρχει και η αστική – περιουσία
«της» στο λαό, σε συνεργασία με την Πολιτεία, και όχι η διοικούσα Εκκλησία,
κάθε φορά, που θίγεται αυτό το θέμα από την Πολιτεία και/ή από ιδιώτες, να
επικαλούνται νόμους και «σοφιστείες» του παρελθόντος, ακόμη και σουλτανικά
έγγραφα.
Σε κάποια δοσοληψία με
την Πολιτεία, εξασφάλισε η Εκκλησία τη μισθοδοσία του Κλήρου,
συμπεριλαμβανομένων των υγειονομικών δαπανών και τη συνταξιοδότησή του. Θα
ήθελα να σας ρωτήσω, Πάτερ. Γιατί θα πρέπει να μισθοδοτείται ο Κλήρος από την
Πολιτεία; Επειδή παραχώρησε αγροτική περιουσία στο Δημόσιο, η οποία δεν της
ανήκε; Ποιος κληρικός εργάστηκε για να αποκτηθεί αυτή η περιουσία, που θα
πρέπει σε αντάλλαγμα το Δημόσιο να μισθοδοτεί για πάντα τον Ιερό Κλήρο; Συμβαίνουν αυτά στον Ελληνισμό της Διασποράς;
Τα κράτη υποδοχής μισθοδοτούν τους κληρικούς των μεταναστών που ζουν σ’ αυτά;
Γιατί εδώ το κράτος να μισθοδοτεί τους ορθόδοξους κληρικούς, και μόνο, του Νέου
Ημερολογίου; Δεν είμαι Παλαιοημερολογίτης, αλλά είμαι εναντίον των διακρίσεων.
Που ακούστηκε οι
Μητροπόλεις να είναι σχεδόν διπλάσιες από τους Νομούς της Χώρας: Που ακούστηκε
η Αρχιεπισκοπή Αθηνών να έχει τεμαχιστεί σε Μητροπόλεις με διπλό πρόσημο και με
διπλό, επίσης, πρόσημο Βοηθών Επισκόπων; Που ακούστηκε ακόμη και σε μικρές
Μητροπόλεις να υπάρχει συνωστισμός άγαμων κληρικών (Αρχιμανδριτών), οι οποίοι
σε μερικές Μητροπόλεις αναλογούν στο ήμισυ και πλέον της δύναμης των κληρικών
τους, ως συμβαίνει με την Ιερά Μητρόπολη Ελευθερουπόλεως, στην οποία
υπηρετείτε; Που ακούστηκε σε ενθρονήσεις
νέων Ιεραρχών να προσέρχονται 25 Μητροπολίτες; Που ακούστηκε σε πανηγυρικούς
Αρχιερατικούς Εσπερινούς και/ή
πανηγυρικές Αρχιερατικές Θείες Λειτουργίες να συνωστίζονται 15 Μητροπολίτες,
μερικοί προερχόμενοι από μακρινές
Μητροπόλεις, ακόμη και από το Εξωτερικό; Εν μέσω τόσης βαθειάς ύφεσης,
τόσης φτώχειας, τόσων αυτοκτονιών, προς
τι όλα αυτά τα πανηγύρια; Ποιος πληρώνει
τα μεταφορικά έξοδα, τα ξενοδοχειακά έξοδα, και τα έξοδα διατροφής για τους παρευρισκομένους
Μητροπολίτες και τους οδηγούς τους, σε μερικές περιπτώσεις δε και τους
διακόνους τους; Οι ίδιοι; Ε, όχι. Ποιος πληρώνει; Ο φτωχός λαός!!!
Είναι ή δεν είναι αυτό κατάχρηση εξουσίας; Είναι ή δεν είναι κατάντημα της Ιεραρχίας,
μιας Ιεραρχίας άσπλαχνης, αδιάφορης, εσωστρεφούς; Τι εξευτελισμός είναι
αυτός, να συνωστίζονται οι «Άγιοι Ποιμενάρχες» στην Ωραία Πύλη για να
απολαύσουν, κολυμπώντας μέσα στα φανταχτερά τους άμφια, τη φήμη τους, δίκη
πασαρέλας και μοντέλων μόδας; Τι φρικτή σκηνή είναι αυτή!
Θα χειροτονούνταν
τόσοι Επίσκοποι και τόσοι άγαμοι κληρικοί και οι χιλιάδες αγράμματων κατώτερων
κληρικών, αν το Κράτος δεν τους εξασφάλιζε μισθό και όλα τα ευεργετήματα του
δημόσιου υπάλληλου; Διατυμπανίζουν
μερικοί ότι θέλουν Εκκλησία ζώσα; Με αυτό το προσωπικό η στρατευομένη Εκκλησία
ποτέ δεν θα είναι ζώσα. Αν γίνει χωρισμός Εκκλησίας και Πολιτείας, με
ταυτόχρονη διακοπή της κρατικής μισθοδοσίας, τότε οι Μητροπολίτες θα
περιοριστούν τουλάχιστον κατά το ήμισυ – η προσωπική μου άποψη είναι να
παραμείνουν τόσοι όσοι και οι Περιφερειάρχες, δηλαδή 13 – και οι άγαμοι
κληρικοί να επιστρέψουν στα Μοναστήρια τους, εκεί που είναι δηλωμένοι και να
αφήσουν κατά μέρος τα κινητά, τα τάμπλετ, τα λάπτοπς, τα Κομπιούτερς, τις
50άρες τηλεοράσεις και τα φανταχτερά
Ι.Χ. Όταν θα επιστρέψουμε στον οβολό του πιστού, τότε να δούμε πόσοι θα
παραμείνετε στην Εκκλησία, πόσοι από τους πρώην ανεπάγγελτους και αγράμματους
κληρικούς θα παραμείνουν στην Εκκλησία. Το σημερινό άθεο καθεστώς θα βρει την
ώρα που θα χτυπήσει την Εκκλησία και τότε «μαζί με τα ξερά θα καούν και τα
χλωρά». Δεν αμφισβητώ ότι ένα πολύ μικρό ποσοστό κληρικών είναι ιδεολόγοι,
πιστοί και αφιερωμένοι στο έργο που επέλεξαν να επιτελέσουν στη ζωή τους, αλλά
με αυτούς τους λίγους δεν σώζεται η κατάσταση.
Πριν κλείσω, Πάτερ, θα
ήθελα να αναφέρω και δύο ακόμη θέματα. Πιστεύω να έχετε εκπλαγεί με τα μέχρι
τώρα γραφόμενά μου, αλλά είμαι βέβαιος ότι δεν έχετε πλήξει.
Γνωρίζω ότι οι
Μητροπολίτες, μέχρι που επιβλήθηκε ο περιορισμός των διορισμών, διόριζαν, παρά τις προϋποθέσεις
για προσόντα των Ιερών Κανόνων, οποιονδήποτε αγράμματο, ανεπάγγελτο και άνεργο
που θα επιθυμούσε να γίνει κληρικός και να τοποθετηθεί σε μια ενορία,
εξασφαλίζοντας μισθό, υγειονομικά της οικογένειας κ.τ.τ. Έχω συναντήσει πολλούς
τέτοιους κληρικούς και έχω φρίξει. Ένας αμφέβαλλε ότι υπάρχει Αγία Τριάδα,
άλλος έκανε κατάλυση στο παράθυρο του Ιερού, σχολιάζοντας συγχρόνως τις άσχημες
καιρικές συνθήκες, άλλος υπολόγιζε ότι μια ανελλιπώς εκκλησιαζόμενη στην ενορία
του διαζευγμένη κυρία θα έπεφτε στον πρώτο τυχόντα… Άλλος, με την ιδιότητα να
αναπαλαιώνει πέτρινα κτίρια, προσδοκώντας έπαινο επιδείκνυε τους εξωραϊσμένους
εξωτερικούς τοίχους του ναού «του». Άλλος αφόριζε την ημέρα γιατί δεν του άφησε
τυχερά. Τα λάθη τους, κατά την ανάγνωση ευαγγελικών περικοπών και ευχών, είναι
τραγικά. Ελάχιστοι από αυτούς κατοικούν στα χωριά όπου υπάρχει η ενορία τους.
ΟΙ περισσότεροι ζουν στις πρωτεύουσες των Νομών, με την ανοχή των Μητροπολιτών.
Τι κλήρος είναι αυτός; Τι χάλια είναι αυτά; Τι κατάντημα είναι αυτό; Το μόνο που
ενδιαφέρει τους Μητροπολίτες είναι να καλυφθούν οι κενές θέσεις και κάθε τόσο
να φθάνει το «χαράτσι» στο ταμείο της Μητρόπολης. Δεν θα αναφερθώ στους άμισθους κληρικούς, αυτή
είναι μια άλλη αμαρτία.
Πάτερ, οι δημόσιοι και
οι ιδιωτικοί υπάλληλοι εργάζονται 40 ώρες την εβδομάδα, δηλαδή 8 ώρες την
ημέρα, για να εξασφαλίσουν ένα, ανάλογα, με τα προσόντα τους, μισθό;
Εργάζονται, δηλαδή, 160 ώρες το μήνα. Γνωρίζετε, φυσικά, ότι για τον ίδιο
μισθό, συν τα επικατάρατα «τυχερά», οι κληρικοί εργάζονται 20-25 ώρες το μήνα,
Την ώρα που οι εργαζόμενοι προσφέρουν έργο, οι παπάδες μας κάθονται στα καφενεία
και καφεμπάρ και πίνουν το καφεδάκι τους, το ποτό τους, κάνουν τα καθημερινά
μπανάκια τους ή ασχολούνται με ό,τι επιθυμεί η ψυχή τους. Θα μπορούσαν με
πρωτοβουλία των Μητροπολιτών τους να προσφέρουν για μερικές ώρες την ημέρα
βοηθητικό έργο σε κοινωφελή Ιδρύματα και/ή να ενταχθούν στο Πρόγραμμα της κατ’
οίκο επισκέψεως ενηλίκων, ασθενών και δεινοπαθούντων συμπολιτών μας. Δεν
επιτελούν κανένα κοινωνικό έργο, δεν προσφέρουν τίποτα στις ενορίες τους αφού
δεν μένουν σ’ αυτές. Μια μέρα, ενέσκηψε σμήνος ιεχωβάδων στο χωριό που διαμένω.
Οι Ιεχωβάδες χωρίστηκαν σε δυάδες και άρχισαν την επιχείρησή τους
επισκεπτόμενοι τα σπίτια των ανύποπτων και ανυπεράσπιστων ενοριτών. Ο Παπάς
έμενε στην πρωτεύουσα. Του διεμήνυσα ότι αγέλη λύκων εισέβαλε στο ποιμνιοστάσιο
και κατασπαράζει το ποίμνιο, αλλά ο ποιμένας του απουσιάζει! Σε μια ώρα
εμφανίστηκε με το καινούργιο τζιπάκι του ο παπάς, έκανε δυο βόλτες στους
δρόμους του χωριού, δεν σταμάτησε πουθενά και επέστρεψε στην πρωτεύουσα. Είστε
για κλάματα, Πάτερ μου! Είστε αξιολύπητοι! Ο κόσμος σας έχει απορρίψει.
Υπάρχετε επειδή σας καλύπτει το σύστημα. Όταν αυτό σας εγκαταλείψει θα
εξαφανιστείτε. Μια επιχείρηση για να είναι αποδοτική πρέπει να έχει
κατάλληλο και εξειδικευμένο προσωπικό.
Ένα ανεκπαίδευτο, τεμπέλικο, υπεράριθμο και ανήθικο προσωπικό εξασφαλίζει την
χρεοκοπία και το κλείσιμό της.
Θα κλείσω με ένα ηθικό
θέμα. Το δράμα του παπα-Πασσιά στη Νέα Υόρκη είμαι βέβαιος ότι το γνωρίζετε. Την
περίπτωση του Πρεβέζης Στυλιανού τη γνωρίζετε, την περίπτωση του πρώην Αττικής
Παντελεήμονα τη γνωρίζετε, του Ιακώβου του πρώην Αθηνών τη γνωρίζετε, την
περίπτωση ενός Ιεράρχη στη Δυτική Πελοπόννησο τη γνωρίζετε, γνωρίζετε, επίσης, ότι σχεδόν 100 χρόνια πριν εκδιώχθηκαν από
την Εκκλησία της Ελλάδος δεκάδες ομοφυλόφιλοι Αρχιμανδρίτες, οπότε άλλοι
αποσχηματίστηκαν, άλλοι έκαναν εκκλησιαστική καριέρα στο Εξωτερικό. Μερικοί από
αυτούς έγιναν και επίσκοποι. Γνωρίζετε, τέλος, ότι ο Ηγούμενος της Ι.Μ. Χρυσοβαλάντου
Ν. Υόρκης Παϊσιος, αρχικά Μητροπολίτης με το Πάτριο Ημερολόγιο, εν συνεχεία,
άμα τη εγγραφή της Ι.Μονής στη δύναμη του Οικουμενικού Πατριαρχείου,
Μητροπολίτης του Νέου Ημερολογίου, κατηγορήθηκε με τρομερές αποδείξεις ως κατά
συρροή παιδεραστής και το Οικουμενικό Πατριαρχείο τον επανέφερε στην τάξη των
Μοναχών; Μητροπολίτης, κρυφός ομοφυλόφιλος, μου είχε κάποτε υποδείξει ότι ο ένας
άλλος Επίσκοπος ήταν ο μεγαλύτερος κίναιδος της Ελλάδας. Επισκέφθηκα αυτόν τον
Επίσκοπο στο σπίτι του και τον ρώτησα αν αλήθευε η πληροφορία μου. Μου απάντησε:
«αντιπαρέρχεται την ερώτηση, και δεν σας απαντώ». Μόνο ξύλο δεν έφαγα. Ο τόπος,
όμως, που μεγάλωσε και διαμένει βοά.
Όπως βλέπετε, Πάτερ,
τα πράγματα δεν είναι και πολύ κολακευτικά για εσάς του Κληρικούς, ιδιαίτερα
τους άγαμους. Όσα πτυχία και αν έχετε, όσα βιβλία και αν γράψετε ο κόσμος πια
δεν σας εμπιστεύεται. Και για να μιλήσουμε και λίγο για σας. Γιατί σε ηλικία 21
ετών, παραβαίνοντας τους Ιερούς Κανόνες, γίνατε άγαμος κληρικός; Πότε
ωριμάσατε, πότε δοκιμαστήκατε αν είστε ικανός να αντέξετε τον άγαμο βίο, ζώντας
μέσα σ’ ένα τόσο προκλητικό κόσμο; Ποιος ήταν αυτός ο πνευματικός που εγγυήθηκε
την άμεμπτη μελλοντική σου άγαμη ζωή, ποιος ήταν αυτός ο αναίσθητος επίσκοπος
που ένα εικοσάρικο μειράκιο, εν γνώσει του ότι παραβαίνει τους Ιερούς Κανόνες
της Εκκλησίας, το χειροτονεί άγαμο κληρικό; Εν ζωή επίσκοπος υποστηρίζει ότι
πλέον του 80% των Ιεραρχών είναι ομοφυλόφιλοι και πλέον του 90% των
Αρχιμανδριτών. Πολλοί άλλοι διατηρούν σχέσεις με το άλλο φύλο. Ο κόσμος γνωρίζει
πολλά πράγματα και δεν σας εμπιστεύεται πλέον, ούτε εσάς τα αρχιμανδριτάκια,
ούτε τα δεσποτέλια, όσα κλεμμένα αυτοκρατορικά ενδύματα κι αν βάλλουν στους
ώμους τους. Για το λόγο αυτό καλά θα κάνετε να καταγίνεστε, καθημερινά, με την
αυτοκριτική σας και αφήστε τους πολιτικούς στους ψηφοφόρους τους. Περιμένω τις
διαφωνίες σας.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ Η ΑΠΑΝΤΗΣΙΣ ΜΟΥ
Αγαπητέ Κύριε ή Κυρία.
Έλαβα με καθυστέρηση κάποιων ημερών το μήνυμα σας, μέσα από τον ηλεκτρονικό λογαριασμό της Ιεράς Μητροπόλεως Ελευθερουπόλεως και σπεύδω να σας απαντήσω αμέσως! Αρχικά, μου έκανε μεγάλη εντύπωση- όχι τα γραφόμενα σας, μην βιάζεστε- αλλά το γεγονός πως ενώ γνωρίζετε τόσα πολλά πράγματα για εμένα μιας και αναγνώσατε το κατά την γνώμη σας ''πλούσιο βιογραφικό μου'', δεν είχατε την πρόνοια να υπογράψετε το μακροσκελέστατο κείμενο που μου στείλατε. Ενώ φαίνεται να έχει σταλεί, από διεύθυνση με γυναικείο όνομα, η ανάγνωση του δείχνει να το έχει γράψει άνδρας... Μήπως έχετε μπερδευτεί λίγο, γιατί δεν είναι ξεκάθαρο αυτό! Ωστόσο, επιτρέψατε μου να απευθυνθώ στην Κυρία το όνομα υποτίθεται της οποίας δεσπόζει στον ηλεκτρονικό λογαριασμό απ' όπου προήλθε το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό μήνυμα.
Αγαπητή Κυρία! Δεν ξέρω σε ποιό άρθρο μου αναφέρεστε μιας και δεν γράφετε τον τίτλο του, παρά μόνον πως αναγνώσατε '' στο διαδίκτυο ένα επαινετικό μεν για τον Κλήρο, απαξιωτικό δε για τους πολιτικούς άρθρο '' , χωρίς καμία περαιτέρω διευκρίνιση. Δεν μπορώ να θυμηθώ σε ποιο ακριβώς αναφέρεστε. Ωστόσο, θα μιλήσουμε γενικότερα, με βάσεις τις δικές σας σκέψεις που αποτυπώνονται στο μήνυμα σας. Καλό όμως είναι, εάν θελήσετε σε κάποια άλλη στιγμή να εγκαλέσετε κάποιον άλλον που θα έχει την τιμή να συνδιαλεχθεί μαζί σας, να αναφερθείτε επ' ακριβώς στην πηγή, να το υπογράψετε και ασφαλώς να διευκρινίσετε και το φύλο σας...
Μου γράφετε ότι , ''ορέγομαι επισκοπής'' χωρίς όμως να συνεχίζετε τον Αποστολικό λόγο πως σύμφωνα με τον Απ. Παύλο, '' έργον καλόν επιθυμώ...'' (Α' Τιμόθ. 3,1). Ασφαλώς, αυτή είναι δική σας αυθαίρετη εκτίμηση, για έναν άσημο Ιεροκήρυκα μιας μικρής Μητροπόλεως. Αλλά και έτσι να είναι κυρία, εσείς δεν είχατε όνειρα στην ζωή σας, ή το μεγαλύτερο όνειρο σας είναι να απευθύνεστε με σκαιότατο τρόπο κρυπτομένη πίσω από την ανωνυμία σας, σε πρόσωπα που ούτε γνωρίζετε ούτε έχετε συναντήσει ποτέ εκ του σύνεγγυς; Όπως αντιλαμβάνεται ο οιοσδήποτε αναγνώστης του κειμένου σας , καλή μου κυρία, φροντίσατε να πληροφορηθείτε αρκετά πράγματα για τον γράφοντα. Μέσα από την σπουδή σας αυτή, δεν βρήκατε την δική μου ηλεκτρονική διεύθυνση και θελήσατε να βάλετε σε κόπο ανθρώπους να μου προωθήσουν το μήνυμα σας;
Αντιπαρέρχομαι τον όρο ιεροκατήγορος τον οποίον δεν θέλετε όπως μου γράφετε να οικειοποιηθείτε. Ο αναγνώστης του μηνύματος σας μπορεί να κρίνει αν τελικά σας ανήκει ή όχι το επίθετο... Θα συμφωνήσω μερικώς στην ιστορική σας αναδρομή σχετικά με το ζήτημα της απόκτησης της λεγομένης Εκκλησιαστικής περιουσίας. Στο θέμα αυτό, έχει απαντήσει θεσμικά, η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος σε παρελθούσες ανακοινώσεις της , τις οποίες και μπορείτε να αναζητήσετε και να βρείτε με την ίδια σπουδή που βρήκατε εμένα, αλλά και επιμέρους Ιεράρχες μεταξύ των οποίων και ο Σεβ. Μητροπολίτης Περιστερίου Χρυσόστομος με το σχετικό πόνημα του ''Εκκλησιαστική περιουσία και μισθοδοσία του κλήρου''. Για την πληρέστερη ενημέρωση επί του θέματος των αγαπητών αναγνωστών , παραθέτω και κάποιους συνδέσμους που αναλύουν την γνωστή αυτή καραμέλα που συχνά- πυκνά ακούμε να επαναλαμβάνεται από διαφόρους.(1- Η Εκκλησιαστική περιουσία και οι υποχρεώσεις του κράτους ,2- ΜΙΣΘΟΙ ΚΛΗΡΙΚΩΝ - ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ – ΜΕΡΙΚΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ , 3- Εισήγηση του Αρχιεπισκόπου για την Εκκλησιαστική περιουσία ) . Αυτά αποτελούν ενδεικτικές απαντήσεις στις ενστάσεις σας σχετικά με το θέμα αυτό τις οποίες και οφείλατε να γνωρίζετε πριν σπεύσετε να με εγκαλέσετε και για αυτό συν τοις άλλοις...
Βέβαια, είναι η αλήθεια, για άλλο ξεκινήσατε να γράφετε στο μήνυμα σας και σε άλλα καταλήξατε...Συνεχίζω λοιπόν, την απάντηση στην ανάγνωση του δικού σας κειμένου:
Ανακατεύεται τόσα θέματα σε ένα κείμενο που είναι πολύ δύσκολο για τον αναγνώστη του να αντιληφθεί αν οι λόγοι που σας ωθούν σε αυτό το ''ξέσπασμα'' είναι τελικά η αγάπη σας για την Εκκλησία ή η εμπάθεια σας για Αυτήν. Για παράδειγμά, σας ενοχλεί πως ''οι Μητροπόλεις είναι σχεδόν διπλάσιες από τους Νομούς της Χώρας '' αλλά δεν σας ενοχλεί ή το αντιπαρέρχεστε σε μια μικρή χώρα όπως η δική μας, να υπάρχουν 300 βουλευτές... Μισές αλήθειες γράφετε κυρία μου! Από το κληρικοί και πολιτικοί που ξεκινήσατε, φτάσατε ΄΄έως εσχάτου της γης'' μέσα από τα γραφόμενα σας... Δεν θα ξεφύγω όμως από το θέμα όπως κάνετε εσείς, αλλά θα επιμείνω! Ποια είναι κυρία μου η κατάχρηση εξουσίας;
Το να μαζεύονται 25 Μητροπολίτες σε μια ενθρόνιση άλλου επισκόπου- που κατά την άποψη μου κακώς κάνουν - ή το ότι στην Ελλάδα , οι πολιτικοί εκλέγονται με ψέματα προεκλογικά και μετά την εκλογή τους βυσσοδομούν επάνω στον δύστυχο λαό που τους εξέλεξε; Ποιος κυρία μου οδήγησε τους νεοέλληνες στα μνημόνια; Η Εκκλησία; Ποιος κυρία μου, έφτασε την ανεργία στο 27%, η Εκκλησία; Ποιος κυρία μου οδήγησε έναν υπερήφανο λαό όπως οι Έλληνες, στην απαξίωση, στην απελπισία , στην καταστροφή, η Εκκλησία; Ποιος τέλος κυρία μου, έδιωξε τους Έλληνες από την Ελλάδα, έκλεισε την Ελληνική βιομηχανία και κατέστησε τους υπερήφανους Έλληνες επαίτες των δικών τους χρημάτων, η Εκκλησία; Όχι κυρία μου! Δεν είστε ημιμαθής! Είστε αμαθής! Ναι, ο φτωχός λαός πληρώνει! Όχι γιατί το θέλησε η Εκκλησία, αλλά γιατί τον έφεραν σε αυτήν την θέση διαφωτισμένα μυαλά όπως το δικό σας, που έμαθαν πως όταν τα πράγματα στην Ελλάδα δεν πάνε καλά, υπάρχει λύσις: η αυτοεξορία... Ποιος δημιούργησε το φάντασμα του δημοσίου που κάποιοι θέλησαν να αποκεφαλίσουν αλλά ώ του θαύματος αυτό βρέθηκε με περισσότερα της Λερναίας Ύδρας κεφάλια απ' ότι είχε πρωτύτερα; Σας είπε κανείς πως οι κληρικοί μισθοδοτούνται αφορολόγητα; Κρίμα που δεν γνωρίζω τι επαγγέλλεστε ώστε να σας πω αν επιβαρύνετε και εσείς κάποιους όπως εμείς οι κληρικοί...
Πάντως οφείλω να πω πως μέσα στα γραφόμενα σας, ο υποψιασμένος αναγνώστης, μπορεί να διακρίνει και κάποιες αλήθειες! Και οι αλήθειες αυτές πραγματικά πονούν το σώμα της Εκκλησίας!Δεν μπορεί όμως, ο πόνος αυτός να διερμηνευτεί ή ακόμα χειρότερα να εκφραστεί με εμπάθεια! Διαβάζοντας το κείμενο σας, νομίζω πως τελικά σας έχει γίνει εμμονή η εύρεση των χειρότερων προσώπων μέσα στο σώμα της Εκκλησίας. Πράγματι, πολλές φορές η καταστάσεις απογοητεύουν... Είναι η πικρή αλήθεια! Αλλά κανείς, δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι, αυτό ενισχύει την πεποίθηση μας, πως την Εκκλησία την κρατά στα χέρια του ο Ίδιος ο Χριστός! Εμείς, οι κληρικοί, κάποιες φορές να προσπαθούμε να την αποδομήσουμε και η Εκκλησία να παραμένει όρθια μέσα στο χρόνο! Αυτό μόνον σαν θαύμα μπορεί να χαρακτηριστεί... Και δείχνει περίτρανα την αλήθεια πως η Εκκλησία, έμαθε να πορεύεται με τα λάθη, τα πάθη και τις αδυναμίες των προσώπων της, χωρίς αυτό να την εμποδίζει να συνεχίζει το σωτηριολογικό Της έργο μέσα στον χρόνο, όταν πλέον κάποιοι θλιβεροί πρωταγωνιστές Της, έχουν περάσει στο παρασκήνιο... Εξάλλου, πριν μου γράψετε ότι γράψατε , χιλιάδες χρόνια πριν, τα έχει πει ένας προφήτης... Μιλά ο Θεός μέσα από αυτόν! Αλίμονο μας, αν δεν μπορούμε να Τον ακούσουμε... ( ΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΠΟΙΜΕΝΩΝ... )
Δεν θα σας αναλύσω, τι έκανε η Εκκλησία για αυτό τον τόπο, δεν υπάρχει λόγος να συνεχίζω να αναλώνω τον πολύτιμο χρόνο μου, για ένα πρόσωπο, αγνώστου φύλου και ταυτότητος που θέλησε να με εγκαλέσει... Θα περιοριστώ μόνον σε ότι με αφορά πλέον! Δεν θα έκανα τον κόπο να κυρία, να απαντήσω στο ανώνυμο μήνυμα σας, εάν δεν είχατε χαρακτηρίσει τον Επίσκοπο που με χειροτόνησε ως αναίσθητο... Στο ''βιογραφικό'' μου, που όπως λέτε διαβάσατε, σας διέφυγε πως ο Επίσκοπος που ανερυθρίαστα χαρακτηρίσατε ως αναίσθητο, είναι ο μακαριστός Επίσκοπος Κερνίτσης κυρός ΛΕΟΝΤΙΟΣ! Λυπάμαι κυρία για αυτή την θλιβερή και άδικη εκτίμηση σας. Εγώ μπορεί να ήμουν και ίσως συνεχίσω να παραμένω ''μειράκιον'' με την διαφορά πως πλέον διαβαίνω το τεσσαρακοστόν έτος της ζωής μου. Όμως ο Επίσκοπος που με χειροτόνησε, με έμαθε να αγαπώ την Εκκλησία, ακόμα και όταν Εκείνη με αδικεί! Με έμαθε με την δική του ζωή, πως ο όραμα της Ιεροσύνης, δεν είναι για τους πολλούς αλλά για τους λίγους, πως τα κράσπεδα του Ιερού θυσιαστηρίου, δεν μπορεί ο καθένας να τα ανεβεί, αλλά μόνον εκείνοι, οι λίγοι, οι οποίοι «τον ονειδισμόν του Χριστού φέροντες» (Εβρ.13-13), πορεύονται μέσα στον κόσμο δίνοντας την δική τους μαρτυρία. Παρακαλώ μόνον τον Θεό, όταν πεθάνω, να πεθάνω και εγώ πτωχός, όπως ο Δεσπότης μου, που κάποτε, σε κάποιο δικαστήριο- που να τα γνωρίζετε εσείς αυτά- τον άκουσα να χρησιμοποιεί την φράση του Ιώβ που ο ίδιος την έκανε πράξη: '' αὐτὸς γυμνὸς ἐξῆλθον ἐκ κοιλίας μητρός μου, γυμνὸς καὶ ἀπελεύσομαι ἐκεῖ· ὁ Κύριος ἔδωκεν, ὁ Κύριος ἀφείλατο· ὡς τῷ Κυρίῳ ἔδοξεν, οὕτω καὶ ἐγένετο· εἴη τὸ ὄνομα Κυρίου εὐλογημένον εἰς τοὺς αἰῶνας '' (Ιώβ 1-21).
Δεν ξέρω αν σας κάλυψα στις απαντήσεις μου. Κάποιοι με συμβούλευσαν να μην απαντήσω σε ένα ανώνυμο μήνυμα... Θα μπορούσα να το κάνω! Όμως εσείς, θα είχατε μείνει με την αυτοϊκανοποίηση μιας επίπλαστης αποστόμωσης και ο γράφον με την πικρία μιας χυδαίας επιθέσεως από άγνωστον εμπαθή... Κρατήστε λοιπόν την απάντηση μου και προσευχηθείτε να μας δείξει επιείκεια ο Θεός, και σε εμέ το ''μειράκιον αρχιμανδριτάκι'' (sic!) αλλά και σε εσάς, την καλή κυρία που θέλησε κρυμμένη πίσω από ένα ανώνυμο ηλεκτρονικό μήνυμα να με συνετίσει! Σας ευχαριστώ για την επικοινωνία!
π. Θωμάς Ανδρέου
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου