"Τάδε λέγει Κύριος παντοκράτωρ. Ιδού εγώ εξαποστελώ τον Άγγελον μου προ προσώπου σου, ως κατασκευάσει την οδόν σου έμπροσθεν σου…"[1] Με τα λόγια αυτά, ο Προφήτης Μαλαχίας προφητεύει τέσσερις και πλέον αιώνες προ της θείας ενανθρωπήσεως, Πανοσιολογιώτατε Άγιε Καθηγούμενε, σεβαστοί πατέρες και αγαπητοί μου αδελφοί, την ομολογιακή παρουσία του μείζονος εν γεννητοῖς γυναικῶν, Προφήτου και Βαπτιστού Ιωάννου του Προδρόμου. Εκείνου, του οποίου το πέρασμα από τον κόσμο τούτο, άφησε ανεξίτηλη την σφραγίδα του με το ενθουσιαστικό του κήρυγμα με το οποίον και προετοιμάζει τον λαό για την βασιλεία των Ουρανών.
Και το θρυλικό αυτό πρόσωπο, προτάσσετε σήμερα ,φωτεινό παράδειγμα ζωής, φώς μέσα στην νύκτα της ζοφώδους ζωής του ανθρώπου της κάθε εποχής, που προσπαθεί να σταθεί μόνος του, εμπρός στα κύματα της πολυκύμαντης ζωής του. Στην μακραίωνη πορεία της Εκκλησίας, ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος, υπήρξε ο εμπνευστής χιλιάδων ανθρώπων που στο πρόσωπο του αντίκρισαν όχι μόνον τον μεγαλύτερο των Προφητών ,αλλά εκείνον που πρώτος έρχεται να θυσιαστεί για αυτό που πίστευε απόλυτα στην φιλέρημη ζωή του. Και για τον λόγο αυτό, η ζωή του γίνεται θρύλος που παραμένει ζωντανός τόσους αιώνες. Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής, δοξάζεται μέσα στην Εκκλησία, από την στιγμή της συλλήψεως του μέσα στην μήτρα της Αγίας Μητρός του, έως και την στιγμή της μαρτυρικής του θανατώσεως από τα χέρια του Ηρώδη.
Αυτό το φρικτό για την ανθρώπινη ιστορία γεγονός προτάσσει δοξαστικά σήμερα η Εκκλησία μας, θέλοντας με τον τρόπο αυτό να αναδείξει ακόμα περισσότερο το μεγαλείο της ψυχής της φιλερήμου τρυγόνος, του ανθρώπου που έγινε σύμβολο και που το κήρυγμα του άνοιξε την πύλη της μετανοίας σε τόσες ψυχές. Ο Ιωάννης, υπήρξε ανυποχώρητος και ασυμβίβαστος στην σύντομη ζωή του. Με τον ελεγκτικό λόγο του, προκάλεσε σεισμό στην αδιατάραχτη ζωή της άρχουσας τάξεως. Δεν δίστασε με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο ,χωρίς να υπολογίσει την έννοια του κόστους, να ελέγξει τον Ηρώδη για την ζωή του : «Οὐκ ἔξεστί σοι ἔχειν τὴν γυναῖκα τοῦ ἀδελφοῦ σου»[2] . Δεν σου επιτρέπετε να έχεις την γυναίκα του αδελφού σου…
Στην ζωή μας, υπάρχουν στιγμές, κατά τις οποίες καλούμεθα να ομιλήσουμε η να σιωπήσουμε. Στις ώρες αυτές, ο άνθρωπος ενεργεί με την λογική του. Πρέπει ή δεν πρέπει να ομιλήσω; Ο Άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής , ενεργεί όχι με την δύναμη της λογικής την οριακή αυτή δύναμη, αλλά την απέραντη , την υπέρλογη δύναμη της Πίστεως! Γνωρίζει πως η ρομφαία του λόγου του, θα γίνει αιτία να χάσει την ζωή του. Αυτό λέει η λογική! Πάνω όμως από αυτήν, θέτει αντί των προσκαίρων τα αιώνια, αντί των φθαρτών τα άφθαρτα , ώστε με την μαρτυρική του θανάτωση να επιβεβαιώνεται για μια φορά ο αιώνιος Λόγος του Θεού που λέει:"τί γὰρ ὠφελεῖται ἄνθρωπος ἐὰν τὸν κόσμον ὅλον κερδήσῃ, τὴν δὲ ψυχὴν αὐτοῦ ζημιωθῇ; ἢ τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;" [3]
Οδηγείτε στο μαρτύριον υποστηρίζοντας την αλήθεια , με τίμημα την ζωή του. Πέρασαν από τότε πάνω από είκοσι αιώνες. Ο Ηρώδης, η Ηρωδιάς και η Σαλώμη, χάθηκαν στην λήθη της ιστορίας. Ακόμα και όταν τα ονόματα τους ακούγονται , είναι γραμμένα πάντα με το αίμα του Προδρόμου και Βαπτιστού. Ότι δεν κατάφερε να κάνει ο Ηρώδης την νύκτα της γεννήσεως του Θεανθρώπου, το κατάφερε 33 χρόνια μετά ο υιός του! Ο πατέρας, θέλησε να δολοφονήσει τον Χριστό, γενόμενος ο πρώτος θεομάχος της μετά Χριστόν εποχής! Πέρασε στην ιστορία ,ως ο σφαγέας χιλιάδων νηπίων εκείνη την νύκτα που ο Θεός έγινε άνθρωπος για να σώσει τον άνθρωπο. Ηρώδης και ο υιός, εις διαδοχήν του ετέρου, ο οποίος εκτελεί εκείνον που χάραξε τον δρόμο ώστε να βαδίσει ο Χριστός!
Δικαίως λοιπόν σήμερα ο υμνωδός διερωτάται : Οὐκ ἔδει σε ὦ Ἡρῴδη, τὸν τῆς μοιχείας ἔλεγχον, δι’ ἔρωτα σατανικόν, καὶ οἶστρον θηλυμανίας, θανάτῳ κατακρῖναι· οὐκ ἔδει σε τούτου τὴν πάντιμον κάραν, παρανόμῳ γυναικί, δι’ ὅρκον ὀρχήσεως, παραδοῦναι σφαλερῶς. Ὤ! πῶς ἐτόλμησας τοιοῦτον φόνον τελέσαι;’’ Και όμως. Ο Ηρώδης, άθελα του όπως και όλοι οι διώκτες του Χριστού και της Εκκλησίας στο πέρασμα των αιώνων, γίνονται αιτία και η Εκκλησία να ενδυναμώνεται εν Κυρίω, αλλά ταυτόχρονα το στερέωμα της να κοσμείται από αστέρες όπως ο ένδοξος Ιωάννης ο Βαπτιστής. ‘Ένα έγκλημα γίνεται αιτία, η αυριανή μέρα να αποτελεί ημέρα πένθους για το πλήρωμα της Εκκλησίας του Χριστού, με απόλυτη μάλιστα νηστεία όπως επισυμβαίνει την Μ. Παρασκευή ! Τόσο πολύ σημαντικός υπήρξε αλλά και θα συνεχίζει να είναι ο ένδοξος Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος.
Ο Άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης, σε κάποιον από τους εγκωμιαστικούς του λόγους για τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο, αντιπαραβάλει , τον μεγάλο Προφήτη που έμεινε για πάντα ζωντανός στην συνείδηση της Εκκλησίας, με τον Ηρώδη, ο οποίος πέθανε και ετάφει… Να λοιπόν τι γράφει : " …..αφού συνέλαβε τον Ιωάννη, τον έδεσε και τον φυλάκισε. Αυτόν που με τον ασκητικό του βίο ζούσε την ύψιστη ελευθερία, τον δέσμευσε, ο αιχμάλωτος στο πάθος της ασελγείας. Έδεσε τον απελευθερωμένο από κάθε εμπαθή σχέση, ο ήδη δεσμευμένος στη γοητεία της ακολασίας. Έβαλε στη φυλακή, τον φύλακα και κήρυκα της Εκκλησίας ο κατάδικος για την πράξη της ακαθαρσίας" [4].
Όμως, ποια η αξία και ποιο το νόημα της ανάμνησης ενός τόσο φρικτού γεγονότος; Γιατί επί είκοσι και πλέον αιώνες η αποτομή της Τιμίας Κεφαλής του Προφήτου Ιωάννου του Προδρόμου, τιμάται ιδιαιτέρως; Το μαρτύριο του, δεν θα είχε καμίαν αξία ,εάν δεν μπορούσε να αφυπνίσει κοιμισμένες συνειδήσεις ! Και αυτό συνέβη και τότε ,αλλά μπορεί να συμβεί και σήμερα. Σήμερα, στην εποχή των πληθωρικών απολαύσεων και της στειρότητος των συναισθημάτων, σήμερα, στην εποχή που ο άνθρωπος τεχνολογικά υπερέβαλε όχι μόνον τον εαυτόν του, αλλά κατάφερε να προσπεράσει αδιάφορα τον συνάνθρωπο του! Σήμερα που η έννοια της αδικίας γίνεται βίωμα στην καθημερινότητα των ανθρώπων, σήμερα σε μια εποχή εσωτερικής αποξένωσης και εξωτερικής αμφισβήτησης, σήμερα σε μια εποχή που σε μαθαίνουν πως πρέπει να σιωπάς ακόμα και όταν καλείσαι να απεμπολήσεις ιδέες και βιώματα για να μπορείς να επιβιώσεις… Πριν κάποια χρόνια θα ήταν επί παραδείγματι αδιανόητο να συζητά κανείς στην Χριστιανική Ελλάδα, την κατάλυση της αργίας της Κυριακής όπως θα είναι εξάλλου αδιανόητο να συζητήσει κάποιος σε κάποια Ισλαμική χώρα όπως το Ιράν την κατάλυση της Παρασκευής που θεωρείτε Ιερή ημέρα για το Ισλάμ. Όμως , στο όνομα της διαφώτισης, στο όνομα της θεωρητικής ανανέωσης , στο όνομα μιας απατηλά φαινομενικής προοδευτικότητας θα πρέπει να ξεπουλήσουμε τα πάντα, όχι μόνον τον πολιτισμό μας αλλά και την Πίστη μας! Ε, λοιπόν , να πως μια μαρτυρική αιμοστάλακτη κεφαλή , έρχεται να μας υπενθυμίσει πως υπάρχουν πράγματα στην ζωή του ανθρώπου που ούτε πωλούνται και φυσικά ούτε και αγοράζονται και ένα από αυτά , το μεγαλύτερο είναι η πίστη μας στον Θεό , μια πίστη με την οποία και μεγαλώσαμε αλλά και θα πεθάνουμε!
Αγαπητοί αδελφοί και Πατέρες. Τόσους αιώνες τώρα, η μορφή του Προδρόμου συνεχίζει να εμπνέει, να ενθουσιάζει, να καθοδηγεί! Ίσως , σήμερα, να είναι ακόμη μεγαλύτερη η ανάγκη η δική του πορεία ζωής να γίνει για όλους εμάς πορεία σωτηρίας. Και ασφαλώς, από την σημερινή λατρευτική μας σύναξη δεν θα μπορούσε να απουσιάζει ο θρυλικός Προφήτης που αοράτως παρίσταται εν τω μέσω ημών. Σε Εκείνον λοιπόν απευθύνουμε τις προσευχές της ψυχής μας, σε Εκείνον που στάθηκε όρθιος και γενναίος εμπρός στον ανθρώπινο θάνατο, μετατρέποντας τον σε πέρασμα προς την αιωνιότητα. Και μέσα από την καρδιά μας τον ικετεύουμε :"Τῆς μετανοίας ὁ κήρυξ, Ἰωάννη Βαπτιστά, ἐκτμηθείς σου τὴν κάραν, τήν, γῆν ἡγίασας, ὅτι τὸν νόμον τοῦ Θεοῦ τοῖς πιστοῖς ἐτράνωσας, καὶ παρανομίαν ἐξηφάνισας. Ὡς παρεστηκὼς τῷ θρόνῳ τοῦ ἐπουρανίου Βασιλέως Χριστοῦ, αὐτὸν ἱκέτευε, ἐλεηθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν…"[5].
π. Θωμάς Ανδρέου
______________
[1] Εκφωνήθηκε την 28ην Αυγούστου 2013 στην Ι.Μ. Τιμίου Προδρόμου –Νικήσιανης
[2] Μᾶρκ. 6,18
[3] Μτθ 16-26
[4] Οσιος Θεόδωρος ο Στουδίτης, Εγκωμιαστικοί Λόγοι εις τον ΄Αγιον Ιωάννην τον Πρόδρομον και Βαπτιστήν.
Έκδοση Ι. Μονής Γενεθλίου του Προδρόμου Καρυών Καρυστίας.
[5] Απόστοιχο εσπερινού εορτής.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου